fbpx

Maak een afspraak voor een kennismakingsgesprek.

Wat leuk dat je een afspraak wilt maken. Laat je gegevens achter, dan stuur ik je binnen 24 uur een reactie!

Vul je gegevens in

...en belooft, ik stuur je geen vervelende mailtjes. 

Vul je gegevens in

...en belooft, ik stuur je geen vervelende mailtjes. 

Google Grants advertenties voor non-profitorganisaties

Google Grants is een programma van Google waarmee non-profit organisaties, zoals goede doelen, stichtingen, verenigingen en culturele instellingen, gratis Google Ads tegoed kunnen krijgen. Met Google Grants krijg je elke maand een tegoed van $10.000 aan Google Ads, zodat je gratis online advertenties kunt plaatsen. In dit artikel laat ik je zien hoe je in aanmerking komt, en wat je moet doen om Google Grants succesvol in te zetten.

Google’s steun aan goede doelen met Google Grants

Het doel van Google Grants is om non-profit organisaties te helpen meer online zichtbaarheid te krijgen en een groter bereik te creëren. Veel non-profitorganisaties hebben een klein budget voor marketing en communicatie. Met Google Grants kunnen deze organisaties toch online adverteren en een breder publiek bereiken om hun missie te vervullen.

Hoe gaat Google Grants in z’n werk? 

Om in aanmerking te komen voor Ads van Google Grants, moet je je als non-profit organisatie eerst registreren bij Google voor Nonprofits. Vervolgens moet je een account aanmaken bij Google Ads en een advertentiecampagne opzetten. Nadat de campagne is goedgekeurd, ontvangt je maandelijks $10.000 aan Google Ads tegoed. Omgerekend is dat ongeveer €306,- per dag. En dat is een hoop geld, wat je gratis kunt gebruiken.

Maar juich niet te vroeg. Je moet als non-profit organisatie wel aan bepaalde voorwaarden en richtlijnen voldoen wil je in aanmerking komen voor Google Ads Grants.

De voorwaarden van Google Grants waar je als non-profit organisatie aan moet voldoen

Om in aanmerking te komen voor Google Ads Grants moet je als non-profit organisatie aan de volgende voorwaarden voldoen:

  1. Je moet officieel geregistreerd staan als non-profit organisatie, stichting of liefdadigheidsinstelling.
  2. Je organisatie heeft een duidelijk omschreven en gedocumenteerde missie gericht op het algemeen belang.
  3. Je gebruikt het Google Ads tegoed alleen voor het promoten van je non-profit activiteiten.
  4. Je website en campagnes voldoen aan alle relevante wet- en regelgeving.
  5. Je bent transparant over je organisatie, financiën en activiteiten op je website.

Ook gelden er een aantal beleidsregels voor het type campagnes dat je mag runnen met Google Grants. Zo mag je bijvoorbeeld geen advertenties plaatsen gericht op het verkopen van producten of diensten. Het tegoed is puur bedoeld voor fondsenwerving en bewustwording van je missie.

Wanneer je je aanmeldt voor Google Grants zal Google kijken of je aan alle voorwaarden voldoet. Het is dus belangrijk dat je officiële documentatie, zoals je inschrijving bij de KvK, missie/visie en jaarverslagen goed op orde hebt.

De voordelen van het advertentieprogramma

Google Grants kan een waardevolle aanvulling zijn op de bestaande methodieken voor fondsenwerving vanwege de mogelijkheid om zonder kosten een groot en gericht publiek te bereiken. Zo kun je als organisatie profiteren van de volgende voordelen:

  1. Gericht adverteren: Met Google Ads kun je heel gericht adverteren op specifieke zoektermen die relevant zijn voor jouw organisatie of campagne. Zo bereik je precies de mensen die geïnteresseerd zijn in waar jij je voor inzet.
  2. Kosteloos adverteren: Omdat je elke maand $10.000 gratis advertentietegoed krijgt via Google Grants, hoef je hier als non-profit geen budget voor vrij te maken. Dit scheelt aanzienlijk in de kosten.
  3. Fondsenwervende campagnes: Je kunt Google Ads heel goed inzetten voor fondsenwervende campagnes, bijvoorbeeld door te adverteren met een specifieke doneer-actie.
  4. Meer traffic naar je website: Door te adverteren op relevante zoektermen, krijg je meer bezoekers naar je website, die daar geïnformeerd raken over je organisatie en jouw missie.
  5. Beter vindbaar in Google: Uiteindelijk draagt online adverteren ook bij aan een betere vindbaarheid in de organische zoekresultaten van Google.

Kortom, met het gratis Google Ads tegoed van Google Grants kun je als non-profit op een heel effectieve manier campagnes opzetten voor fondsenwerving, bewustwording en conversie zonder dat je hier een budget voor hoeft vrij te maken.

Waarom Google Grants uitermate geschikt is om jouw missie te verkondigen

Hoewel het programma uitermate geschikt is voor non-profit organisaties, zijn er toch een paar beperkingen waar je als adverteerder creatief mee om moet gaan. Zo zal jouw advertentie minder goed worden weergegeven bij competitieve zoekwoorden, omdat gewone advertenties voorrang krijgen op Google Grants advertenties. Ondanks deze beperking biedt het daardoor juist een unieke kans voor missiegedreven organisaties.

Door je namelijk te richten op minder competitieve, maar zeer relevante zoekwoorden die direct verband houden met je missie, kun je als organisatie een betrokken publiek bereiken dat specifiek geïnteresseerd is in jouw werk en waarden. Dit zorgt voor een hogere relevantie en betrokkenheid bij de getoonde advertenties. Bovendien helpt het gebruik van Google Grants bij het bouwen van bewustzijn en het ondersteunen van de educatieve component van je missie.

Deze strategische benadering maakt Google Grants ideaal voor het delen van verhalen, het aantrekken van vrijwilligers, het vergroten van donaties en het uitbreiden van de impact.

En uit onderzoek blijkt dat non-profits die gebruik maken van Google Grants gemiddeld 300.000 impressies per maand halen. Bij elke 1.000 impressies levert dat gemiddeld zo’n 10 kliks op en 1 nieuwe sitebezoeker. Je kunt dus al snel duizenden nieuwe mensen per maand naar je website halen.

Al deze extra traffic en bereik kan een enorme boost geven aan de bekendheid van je organisatie.

Beter en breder vindbaar op relevante zoekwoorden

Naast een groter bereik, draagt Google Grants ook bij aan betere vindbaarheid van je website. Door te adverteren op voor jou relevante zoekwoorden, vergroot je de kans dat mensen je website vinden als ze zoeken op die termen.

Campagne HIN

Stel, je bent een stichting die zich inzet voor werkzoekende 50-plusser. Belangrijke zoekwoorden voor jou zijn dan bijvoorbeeld: baan voor 50-plussers, werk senior, etc. Als jij nu adverteert op die zoekwoorden, dan verschijnt jouw advertentie bovenaan de zoekresultaten en zullen meer mensen doorklikken naar jouw website.

Op de lange termijn heeft dit een positief effect op je vindbaarheid in de organische zoekresultaten. Hoe vaker er op een term wordt geklikt naar je site, hoe relevanter Google je website gaat vinden voor die zoekterm. Uiteindelijk klim je zo omhoog in de ‘gewone’ zoekresultaten.

Ook kun je met Google Grants heel gericht campagnes opzetten voor specifieke doelgroepen of regio’s. Stel je richt je op 50 plussers in de regio van Haarlem e.o.. Dan kun je jouw advertenties uitzetten voor mensen die zoeken vanuit Haarlem, e.o. Zo wordt je online beter vindbaar voor jouw specifieke doelgroep.

Kortom, naast meer traffic en bereik zorgt Google Grants er ook voor dat je site beter gevonden wordt op voor jou belangrijke zoektermen!

Overtuigd van de meerwaarde? Hiermee kan ik jou op weg helpen.

Als ervaren Google Ads specialist en 3 jaar ervaring met Google Grants voor non-profits help ik jou graag op weg. Hieronder een overzicht van wat ik voor je kan betekenen:

Google Grants voor non-profits

Als non-profit organisatie kan ik je helpen bij het aanvragen en beheren van een Google Grant. Dit stelt je in staat om gratis advertentietegoed te ontvangen van Google en je online zichtbaarheid te vergroten. Ik zorg ervoor dat je voldoet aan de vereisten van Google Grants en maak gebruik van de beste strategieën om het maximale uit je advertentietegoed te halen.

Opzetten en optimaliseren van Google Ads Grants campagnes

Ik kan je helpen bij het opzetten van nieuwe campagnes in Google Grants, inclusief het selecteren van de juiste zoekwoorden, het maken van pakkende advertenties en het instellen van relevante targeting opties. Daarnaast kan ik ook bestaande campagnes optimaliseren om betere resultaten te behalen.

Beheer en monitoring van campagnes.

Ik zorg ervoor dat je Google Grants campagnes continu worden gemonitord en geoptimaliseerd. Dit omvat het bijhouden van de prestaties van je advertenties, het analyseren van gegevens en het nemen van acties om de campagnes te verbeteren. Ik houd rekening met jouw doelstellingen en probeer zoveel mogelijk uit het beschikbare budget te halen voor het beste resultaat.

Rapportage en analyse

Ik zorg voor regelmatige rapportage van de prestaties van je Google Grants campagnes, inclusief belangrijke statistieken zoals klikken, vertoningen en conversies. Ik analyseer deze gegevens en geef aanbevelingen om je campagnes verder te verbeteren en je ROI te verhogen. Zo kunnen we ook bespreken of het interessant is om betalende Google Search campagnes op te zetten voor competitieve zoekwoorden.

Wil je meer weten over hoe ik jouw organisatie kan helpen met Google Grants?

Neem dan contact op voor een vrijblijvend gesprek om de mogelijkheden te bespreken. Ik kijk ernaar uit om met je samen te werken en je te helpen je online zichtbaarheid te vergroten en je doelgroep beter te bereiken.

crosschevron-downarrow-right